I forrige uke kjøpte jeg et galvanisert campingvognunderstell fra en 1983 modell Bjølseth 470. Akslingen har brems, tillatt totalvekt på 1300 kg og den er stooooor…:-)  370 cm lang og 150 cm bred! Planen er en hjemmelaget tihenger som skal kunne brukes til det meste…:)

I vinter kjøpte jeg en liten tilhenger med ekstra høye lemmer og heldekkende presenning. Den er i og for seg kjekk til det meste, men en gang i blant blir den rett og slett for liten – både i størrelse og i forhold til vekt. Siden den ikke har påløpsbrems, har jeg ikke lov til å kjøre fortere enn 60 km/t når den er fullastet…:-(  Jeg får heller ikke med alle syklene og sykkelvogna for de minste, og det i alle fall ikke plass til motorsykkelen.

Planen er å selge den minste, og putte pengene i oppbygging av campingvognunderstellet.

campingvognunderstell

Sånn så understellet ut da jeg kjøpte det. Galvanisert, påløpsbrems, nesehjul og femhulls hjultapp – som gjør at jeg kan sette på noen fine lettmetallfelger…:-)

 

For moro skyld skal jeg prøve å holde oversikt over hva denne vil koste meg før den er ferdig.

Kostnader:

Understellet: 1500,-
‘Can Trust’ (antirust): hadde fra før…
Sort Bengalakk: 89,-
Låsemutre: 53,-
Bolter til ramme 114,-
Karosseriskiver: 53,-
2 x bunnplate 2079,-
Impregnerte lekter 270,-
Strømkontakt 68,-
Henglser til for- og baklem
Alu.vinkler
320,-
467,-
So far: 5013,-

 

28. juni 2014

I dag demonterte jeg akslingen fra ramma for å pusse litt rust. Den galvaniserte rammen og draget er fint, men det var litt rust på akslingen som jeg ville fjerne før jeg begynner med plate og lemmer.

understell uten aksling

Løsne åtte bolter, så var dét gjort…

malt med antirust

En runde med stålbørste og pussemaskin før jeg malte på antirust-guffe.

Innsmurt med antirust.

Når «Can Trust»‘en har tørket, ser den sånn ut. Pusse litt til og male med sort Bengalakk…:-)

 

29. juni 2014

Tok en tur til Jessheim Trafikkstasjon i dag for å få «velsignet» planene før jeg legger for mye arbeidet i prosjektet. Fikk til svar at det så greit ut. Men jeg ble bedt om å sende en mail med beskrivelse av hva jeg har tenkt å gjøre, samt bilder av understellet.
Det jeg frykter mest – og som jeg også har lest at andre har opplevd – er at tilhengeren blir «degradert» til 750 kg totalvekt dersom de er usikker på om konstruksjonen er stødig nok.

Jeg fikk i alle fall svar pr mail samme dag om at jeg ikke trengte å stive av ramma ytterligere, og at det bare var å gå i gang! Lys og markeringer måtte selvfølgelig være i henhold til forskrift (Lovdata), rammenr, plate på drag og aksling på plass, og det var IKKE lov til å sveise noe på eksisterende ramme…

Jeg kommer derfor til å bolte fast en ramme av impregnerte lekter for å ha noe å feste sidelemmer og henglser i.

 

Ferdig malt aksling

To strøk antirust og to strøk Bengalakk…:-) Klar til montering.

Impregnert ramme av lekter

For å ha noe å feste sidelemmer og henglser i, lager jeg en ramme i tre… (Det er ikke lov å sveise i ramma hvis den skal godkjennes av ’tilsynet’…)

 

 30. juni 2014

I dag opplevde jeg noe utrolig!
Jeg har mailet litt med trafikkstasjonen på Jessheim for å høre hva jeg må forholde meg til. Blant annet er «ID-plata» på akslingen så irret at det er vanskelig å se hva som står på den, så jeg lurte på om dette ville by på problemer når jeg endelig er ferdig og skal vise den.

I dag ringte jammen en serviceinnstilt kar fra trafikkstasjonen og lurte på om  han kunne stikke innom og se på prosjektet siden han likevel skulle til Jessheim en tur…!!! ?!

«Så slipper du å skaffe prøveskilter og kjøre hit uten skjermer og lys for å vise oss akslingen før du evt. bygger videre».

Utrolig hyggelig gest! Takker og bukker!

 

31. juni 2014

Akslingen er skrudd på igjen og jeg har begynt å fundere på hvordan lemmene skal festes. Siden jeg lager hengeren fra bunn av, har jeg muligheten til å sette den sammen akkurat slik som jeg selv vil. Selv om det ikke er ofte jeg har behov for å ta av sidelemme i tillegg til lemmene foran og bak, ønsker jeg å ha MULIGHETEN. Jeg fikk derfor et lokalt sveisefirma til å lage 8 fester av firkantrør som jeg kan tre en lem ned i. Jeg «kaldgalvaniserer» stålet så det forhåpentligvis skal vare litt lenger…

 

08.08.2014

Hos det samme sveisefirmaet fikk jeg en rustfri dørkeplate som jeg fikk knekt så den passer som lys og skiltholder bak.

Tilhenger-baklys

Ei rustfri dørkeplate gjør jobben som skilt og lysholder.

Tilhenger baklys

Falsen i nedkant vil forhåpentligvis beskytte lysene…